Indisch DNA heeft zijn oorsprong in voormalig Nederlands-Indië; het land dat sinds de onafhankelijkheid van 1949 bekend staat als Republik Indonesia. Bij velen roept dit land beelden op van een indrukwekkende natuur, sawa’s, oosterse mystiek, batikkunst, sprookjesachtige wajang, eeuwenoude dansrituelen en Indische literatuur. Maar het rijke culturele erfgoed van Indonesië omvat meer dan alleen deze associaties.

 

Stichting Indisch Erfgoed Hoe gaan Indische Nederlanders tegenwoordig om met het rijke culturele erfgoed van het voormalig Nederlands-Indië en het huidige Indonesië? In welke mate beïnvloedt hun achtergrond het werk en de beeldtaal van hedendaagse kunstenaars? Speelt de huidige multiculturele westerse samenleving hierbij een rol?

 

Mogelijke antwoorden op deze vragen presenteert CODA in samenwerking met de Stichting Indisch Erfgoed en ACEC in de tentoonstelling ‘Indisch DNA: inspiratie uit Nederland, Nederlands-Indië en Indonesië’.

Deze duo-tentoonstelling is zowel te zien in het CODA Museum (van 9 november 2014 t/m 25 januari 2015) als in het ACEC-gebouw (van 17 december 2014 t/m 25 januari 2015).

Frans Leidelmeijer, auteur en kunst- en antiekexpert, verleende zijn medewerking aan dit initiatief.

 

Indisch DNA

Ontwerp: Max Kisman

Indisch DNA toont een selectie werken van hedendaagse kunstenaars van Indische afkomst zoals Hadassah Emmerich, Ben Manusama, Joyce Bloem en Tion Ang. Daarnaast is er ruimte voor kunstenaars uit de twintigste eeuw die geïnspireerd zijn door het leven en werken in voormalig Nederlands-Indië zoals Jan Toorop, Dezentjé en ontwerper Kho Liang Ie. De deelnemende kunstenaars delen elk op een of andere wijze een verbondenheid dankzij hun Indisch DNA, de belangrijkste drager van erfelijke informatie en uniek voor ieder mens.

 

Na de Tweede Wereldoorlog en als gevolg van de onafhankelijkheidsstrijd zijn enkele honderdduizenden Nederlanders, Indische Nederlanders, Molukkers en Indische Chinezen naar Nederland gekomen om hier een nieuw bestaan op te bouwen. Veel van deze eerste migranten kozen voor een geruisloze integratie in de Nederlandse samenleving. Hun Indische culturele erfgoed werd daarbij naar de achtergrond gedrongen. Pas bij de tweede en derde generatie kwam geleidelijk meer aandacht en begrip voor de eigen culturele identiteit.

De tentoonstelling in het CODA Museum en het ACEC-gebouw laat zien in hoeverre deze specifieke culturele achtergrond doorwerkt in het kunstenaarschap van de deelnemende kunstenaars.

 

Adressen

CODA Museum, Vosselmanstraat 229, 7311 CL Apeldoorn, telefoon 055 526 800.
ACEC-gebouw, Roggestraat 44, 7311 CD Apeldoorn, telefoon 06 543 40 887.


 

Indisch koken (KIEN)
Stichting Erfgoedplatform Apeldoorn
Social media
Facebook
Twitter
LinkedIn